RECENSIES

6 JUNI 2006

Eindhovens Dagblad door Henk Langenhuijsen

"Het duo Ewout & Etienne uit Zwolle won afgelopen maandag de jury- en publieksprijs van de zesde cabaretfinale van Eindhoven. Ewout & Etienne brachten een mix van scènes, liedjes, samenspraken en ontspoorde imitaties. Aangenaam om naar te kijken, theatraal, soms spannend en visueel sterk. Na het zien van hun versie van Bohemian Rhapsody is het niet meer mogelijk deze Queen-hit eerlijk onder ogen te komen."

Klik hier voor deze volledige recensie.

4 APRIL 2005

Noord Hollands Dagblad door Hans Kottman

"Ook het duo Ewout & Etienne (publieksprijs Groningen) had wat mij betreft naar de finale gemoeten. Zij tekenen met 'Onze Vader' voor het meest afwisselende, actuele programma en durven zich ook bloot te geven. Zo gaat de moord op Theo van Gogh naadloos doordacht over in een briljant-absurde Queen-parodie."

14 MAART 2005

De Stentor door Marion Groenewoud

"De enigszins aanstellerige Etienne en de koelbloedige Ewout vormen een mooi koppel. Ze leggen hun vingers gretig op zere plekken. Gevoeligheden in de maatschappij, eigen zwakheden en die van collega-cabaretiers; het duo schuwt geen open wond. Mooi zijn de rake parodieën op Lebbis en Jansen, Hans Teeuwen en Youp. Evenals de 'achterlijke homo-imitatie' en het commentaar van Ewout op Etiennes nichterige 'kutcabaretliedje'. Ewout - een boeiende kruising tussen Mr. Bean en Viggo Waas – haalt bovendien uit naar het incestueuze karakter van festivals 'terwijl Etienne drie juryleden pijpt'."

"Kortom, dit duo biedt genoeg mogelijkheden. Het ironische (non)verbale commentaar van Ewout maakt van Etienne net geen drakerige Wim Sonneveld-adept. De terroristische aanslag op diens klassieker Het Dorp is dan ook een schot in de roos. Onze Vader is nog wat rommelig en kan theatraal stukken strakker. Maar alle festivals ten spijt, Ewout en Etienne mogen er zijn zolang zij hun vlijmscherpe visie koesteren."

Klik hier voor deze volledige recensie van ons avondvullende (!) programma.

18 JANUARI 2005

Texelse Courant door Jeroen van Hattum

"Voor het duo Ewout en Etienne, de laatsten die zaterdagavond het podium betreden, gaat het goed. Meteen lijken zij het publiek op hun hand te krijgen met een lied over een lekker ding. Het lied is vrolijk, terwijl de inhoud eigenlijk steeds gruwelijker wordt totdat er van het lekker ding weinig meer over is. Het publiek gaat mee als de heren een carnavalsnummer inzetten waarin ze de moord op Theo van Gogh, kindermisbruik in de kerk en onverschilligheid in de samenleving aan de kaak stellen. En het publiek valt definitief voor het duo als ze daarna in een paar rake grappen de moorden op Van Gogh en de conrector van het Terra College in Den Haag aanroeren. Een half uur is sneller voorbij dan gewenst."

14DECEMBER 2004

De Stentor door Marion Groenewoud

"Nee, dan de jongens uit Zwolle, Ewout en Etienne. Zijhebben meer succes. De tweede prijs van 250 euro gaat naar hen. Het duo blinkt uit in actuele grappen. Moslimhumor? Zij wagen het erop. Ook Hirsi Ali en Van Gogh blijven godzijdank niet ongenoemd. ‘Theo van Gogh komt in de hemel en ziet André Hazes. Hij zegt: Hé André ik heb hier een brief die je aan je moeder moet geven. Kun je lachen."

4NOVEMBER 2004

Universiteitskrant Groningen door Robbert Blokland

"Ik kan me niet heugen dit eerder meegemaakt te hebben tijdens het festival, maar op donderdagavond gebeurde het maar liefst tweemaal. Zowel de Belgen als publieksfavorieten Ewout & Etienne kregen een groot deel van de zaal tijdens het applaus van de stoelen af."

"Misschien was er ook wel een verband met het feit dat er op de twee eerste avonden opmerkelijk veel vrienden en bekenden van de spelers in de zaal zaten.* Bij Ewout & Etienne werden zelfs letterlijk hele conferences in de zaal meegepraat en was het ‘oh ja! deze wordt leuk!’ niet van de lucht – tot grote irritatie van menig objectieve bezoeker die de sketches nog niet kende. Een grap wordt er niet leuker van als iemand van tevoren al waarschuwt dat je heel hard moet gaan lachen."

"Dit nam echter niet weg dat het Zwolse tweetal een sterk programma presenteerde. Hun verhaal kende in elk geval een gesloten opbouw: de sketches leidden in grote lijnen naar een climax toe, een nobel streven dat geen van de andere kandidaten dit jaar leek te hebben nagestreefd. Bovendien mocht het duo met twee geniale acts de twee hoogtepunten van het festival op zijn naam schrijven: een leuk uitgewerkte K3-parodie en een hilarische visuele interpretatie van de Queen-hit Bohemian Rhapsody."

"Arme Etienne wist zelfs een zekere vorm van ontroering op te roepen toen zijn vileine vriendje Ewout hem aan het slot van hun optreden naar de hel toestuurde."

Klik hier voor het volledige artikel.

*Van de 750 mensen waren er 29 niet objectief, maar onze eigen Kim Smeekes die verslag deed voor Cultonline.nl zat lekker aanwezig in de perslôge...

5 APRIL 2004

Regionale Dagbladen Combinatie De Stentor

Klik hier voor het hele artikel.

4 FEBRUARI 2004

De Stentor door Tessa Klooster

"Studenten Ewout en Etienne hebben gisteravond de jury- én de publieksprijs gewonnen tijdens het Rabobank Zwols Studenten Cabaret Festival. Zij versloegen Marleen Bekker en Nicolien Opdam met een fonkelende show in de finale. Waar Ewout de onbezonnen, ongeremde, impulsieve druktemaker is, remt Etienne hem af met gevoeligheid en tact. Ondanks dat hun show naar eigen zeggen ‘diepgang en kwaliteit‘ miste, droeg het publiek hen op handen. Met zijn imitaties van Youp van ‘t Hek en Hans Teeuwen kreeg Ewout de lachers op zijn hand, terwijl Etienne liet horen dat hij prachtig kon zingen."

"De mannen houden van onverwachte humor. Dat was te merken aan hun plotselinge grappen. Zo droeg Ewout een prachtig gedicht voor aan een meisje uit het publiek, maar eindigde met de tekst: ‘Bla, bla,bla, broek uit‘. Ook haalden de heren een dame uit het publiek, zetten haar bunny-oortjes op en lieten haar moederziel alleen achter op het podium. Die twee jongens zijn héél grappig‘, aldus Van den Heuvel. ‘Ze hadden nieuwe elementen toegevoegd aan hun programma. Dat vond ik heel sterk. ‘"

Klik hier voor het hele artikel.

12 FEBRUARI 2004

De Hogeschoolkrant van Windesheim door Mandy van Dijk

"Ewout en Etienne hebben een heel andere stijl. Zij springen onder opzwepende muziek het podium op. Met Etienne als gevoelige, nette aangever en Ewout als botte afmaker hebben ze de bezoekers snel in de stemming. Zo vertelt Ewout dat hij heel trots is op zijn opa. Die duizenden onderduikers onderdak heeft gebracht. Niet in zijn huis, maar in de trein. Want hij zat bij de spoorwegen. De Nationale Spoorwegen...eh...Bedrijf."

"De twee cabaretiers gaan in op een krantenkop van de Metro. Geen overlast door sneeuw. Zo ken ik er nog wel een paar: parlementsleiders lopen niét naakt door de Tweede Kamer. Ze scoren vooral door hun imitaties. Jos Brink, Dolf Jansen, Youp van ’t Hek ze kwamen allemaal voorbij. De leukste is nog wel die van Steve Irwin, de krokodillenjager. Ewout & Etienne halen een meisje het podium op, die ze konijnenoren opzetten. Ewout gaat het fascinerende ‘wildlife’ van wat dichterbij bekijken."

Klik hier voor het hele artikel.

Klik hier voor
- boekingen -